Gentlemens Of Beardfactor

BÄSTA VITAMINER FÖR MÄN

VITAMINER & MINERALER

Så vilka är de bästa vitaminerna för män

I vanliga fall skulle jag avråda allt som har med tabletter att göra, men om du är ute efter bästa vitaminer för män så rekommenderar jag starkt att välja ett fermenterat alternativ. Fermentation är en form av fördjupning som gör att näringsämnen lättare kan absorberas, vilket innebär att du får mer näring i varje dos än ett icke-fermenterat alternativ. Jag tar personligen en multivitamin som är rik på vitaminer som  ashwagandha, sågpalmetto, ingefära, ginseng och andra tillskott. Baserat på statistik om vilka vitaminer som många män saknar så följer här några av de viktigaste och bästa vitaminerna för män. Se till att du eller din älskade får tillräckligt med dessa vitaminer:
1. Vitamin D

D-vitaminbrist är en av de vanligaste bristerna hos både män och kvinnor. Det uppskattas vara ända upp till 75 procent av alla vuxna i Sverige som upplever åtminstone en viss grad av vitamin D brist, särskilt de som lever i kallt klimat och tillbringar större delen av sin tid inomhus.

Män behöver vitamin D för att producera tillräckligt med testosteron, upprätthålla starka ben, skydda hjärnhälsan, förhindra humörsjukdomar som depression och att hjälpa till att kontrollera kolesterol och blodtrycksnivåer. Vitamin D kan också hjälpa till med att minska inflammation. Vissa studier har visat att män som saknar vitamin D kan ha upp till 80 procent större risk att drabbas av hjärtinfarkt eller stroke än de som inte har brist på D-vitamin.

Man får i sig Vitamin D genom att äta vissa livsmedel som ägg, vissa mejeriprodukter och till och med vissa svampar. Den största mängden D-vitamin får vi från solen. Genom att spendera 15-20 minuter utomhus varje dag så ökar du ditt intag av D-vitamin. Under de kallare månaderna av året när du inte regelbundet kommer ut så är det att föredra att ta ett tillskott för att täcka dina dagliga behov.

2. Vitamin B12

Många män och kvinnor tenderar att ha låga värden av vitamin B12. Studier visar att de flesta män brukar få i sig rekommenderad daglig mängd av B12 (genom att exempelvis äta nötkött, fågel och ägg), men de har ofta problem med korrekt absorption av vitamin B12 på grund av medicinering av olika skäl. Detta gäller särskilt äldre män som dagligen tar flera mediciner samtidigt. Läkemedel som syrablockerande läkemedel och de som används för att hantera blodtryck eller diabetes kan störa processen hur B12 metaboliseras i kroppen. Detta skapar problem när kroppen ska producera vitamin B12 vilket kan kan leda till trötthet och problem centrala nervsystemet.

En rapport från Harvard Medical School visar att cirka 3 till 4 procent av alla vuxna har mycket låga halter av B12. Man får i sig B12 kan genom att äta de flesta animaliska proteiner, särskilt lamm, nötkött och lax. Om du undviker att äta kött eller andra animaliska produkter eller tar regelbundna mediciner, är det en bra idé att testa dina nivåer och överväga att ta ett extra B12-tillskott dagligen för att täcka dina behov.

3. Antioxidant Vitaminer (Vitaminer A, C och E)

Att äta en vitaminrik kost antioxidantmat som frukt och grönsaker, särskilt grönsaker som exempelvis spenat och grönkål, är det bästa sättet att få i sig skyddande antioxidanter som vitamin C och A. Dessa fettlösliga vitaminer kan inte tillverkas av kroppen så de måste komma från våra dieter. Vitaminernas största fördel är att bekämpa fria radikala skador (även kallad oxidativ stress), vilket ökar åldringsprocessen och gör att män löper större risk för att få exempelvis cancer, Typ 2-diabetes, försämrad syn och hjärtsjukdom.
När män blir äldre, hjälper antioxidanter till att skydda friska celler, förhindra cellmutationer och tumörtillväxt, samt artärskada och vävnadsförlust. Torr, irriterad hud och dålig syn (inklusive nattblindhet eller ljuskänslighet) kan vara ett tecken på att du är låg på vitamin A eller vitamin E. C-vitaminbrist kan ge ett försvagat immunsystem. Du blir ofta sjuk, får svullet tandkött och näsblod.

4. Vitamin K

K-vitamin är viktigt för att bygga och bibehålla starka ben samt förebygga blodproppar och hjärtsjukdomar vilket för närvarande är den största dödsorsaken bland vuxna män som bor i USA och många andra västerländska nationer. Vad orsakar brist på detta vitamin? K-vitaminbrist är vanligare hos män som inte regelbundet konsumerar grönsaker eller mejeriprodukter, de som har tagit antibiotika eller mediciner under en längre tid och män som lider av tarmproblem, såsom IBS eller inflammatorisk tarmsjukdom, på grund av att detta stör absorptionen.

Vitamin K1 finns i många gröna grönsaker och vitamin K2 i mejeriprodukter. Det bästa sättet att förhindra  vitamin K-brist  är att äta gott om olika grönsaker, inklusive gröna bladgrönsaker, broccoli, kål. Även fisk och ägg.

Det bästa multivitaminet för män innehåller dessa vitaminer. Förutom dessa oerhört viktiga vitaminer för män som listas ovan, bör alla män även konsumera följande viktiga mineraler och fettsyror:

5. Magnesium

Magnesium är ett essentiellt elektrolytmineral som är involverat i över 300 olika kemiska processer. Mineralet spelar en roll vid reglering av kalcium-, kalium- och natriumnivåer, vilket hjälper till att förhindra tillstånd som högt blodtryck, muskelspasmer, huvudvärk och hjärtsjukdom. Nivån av magnesium i den moderna kosten har minskat, vilket kanske är en orsak till att människor blir mindre. När en man är under mycket stress, arbetar ofta eller har en form av matsmältningsstörning som blockerar absorption, är risken större att få låga magnesiumnivåer.

Tecken på magnesiumbrist  är vidsträckta och vanliga: muskeltraktioner, ångest, problem med att gå på toaletten och svårigheter att få bra sömn för att nämna några. Se till att du får i dig tillräckligt med magnesiumrika livsmedel, såsom gröna grönsaker, korsfrukter, bönor, nötter och frön. Det är också en bra idé att komplettera med extra magnesium eftersom studier visar att många äldre människor löper större risk att ha låg nivå av magnesium.

6. Omega-3 fiskoljor

Forskning har visat att det finns många fördelar med att äta mer viltfångad fisk som har hög nivå av omega-3-fettsyror , såsom lax, sardiner, tonfisk och hälleflundra. Omega-3-fiskolje-  tillskott kan också vara bra för att öka andelen av nyttiga fettsyror i din kost. De flesta som äter en ”västerländsk diet” konsumerar mycket omega-6-fettsyror, vilka är pro-inflammatoriska och finns i många förpackade livsmedel och grönsaksoljor, men inte tillräckligt mycket omega-3-fettsyror, vilka är antiinflammatoriska och finns i vissa fisksorter, ägg, nötter och frön.

Helst skulle alla män (och kvinnor) konsumera ungefär dubbelt så mycket omega-6 som 3). Men vissa män kan konsumera upp till 10 gånger mer omega-6 än detta! De två måste balansera varandra för att hålla ner inflammationsnivåerna och skydda hjärtat, hjärnan och immunsystemet. Att äta viltfångad fisk flera gånger i veckan, eller ta ett tillskott (omega-3-olja) som motsvarar cirka 1000 milligram dagligen, är det bästa sättet att se till att du får tillräckligt.

7. Kalium

Lågt kalium ökar risken för kardiovaskulära problem, särskilt högt blodtryck, vilket påverkar ungefär var tredje vuxen människa. Det har också varit kopplat till dålig benhälsa, en trög metabolism, trötthet (eftersom det hjälper dina celler att använda glukos för energi), dålig matsmältning och muskelspasmer. Många vuxna utvecklade länder lider av lågt kalium. Faktum är att forskning som gjorts av USDA visar att en betydande andel av vuxna inte ens får i sig hälften av den rekommenderade kaliummängden de behöver!

Kaliumbrist är vanligast hos män som tar mediciner eller vätskedrivande för att behandla högt blodtryck , diabetes eller kranskärlssjukdomsamt hos dem som tar laxermedel ofta mot förstoppning. Kaliumbrist är även vanligt hos män med njur- eller binjurssjukdomar, alkoholproblem och män som tränar mer än en till två timmar om dagen.

Du kan hjälpa till att möta dina kaliumbehov genom att äta mat som bönor, avokado, sötpotatis, bananer, lax och nötkött. Om du är uttorkad, har feber eller diarré, riskerar du att du falla lågt och bör göra en ansträngning för att få i dig mer än vanligt.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.