Företagspartner

Från Helvetet

Du ska starta ett företag & Söker En företagspartner för att kunna känna dig säkrare ekonomiskt och dessutom få tillgång till mer kompetens! Frågan är hur säker du är?

Människor idag startar upp företag utan vetskap eller någon vidare ekonomisk säkerhet. När en person startar upp ett företag så vill denna individ självklart överleva och kunna gå runt och det är oftast då man tar upp frågan om att få in en företagspartner, oavsett om det är på grund av att fördubbla startkapitalet eller att få in en nödvändig uppsättning färdigheter som du inte har. Detta är en bra plan.

Många framgångsrika företag börjar med partnerskap, som Googles Sergey Brin och Larry Page och Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Grundarna har någon att dela företagsstarten med vilket kan underlätta i många avseenden.

Det finns dock några egenskaper som du inte vill ha hos en företagspartner och för några av oss ringer dessa varningsklockor inte så tidigt som de borde. Istället för att studera vilka drag som företagets grundare letar efter i sina partners, låt oss se vilka egenskaper det finns som vi borde undvika istället.

1. En företagspartner som bara pratar, men som inte har något att visa upp

Det finns tre typer av människor i världen: de som är bra på att prata och få bollen att rulla, de som är dåliga på att prata men är bra på att få saker gjort, och de som är karismatiska och pratar bra men är fruktansvärt dåliga på att få saker gjort. Jag har träffat alla tre, och bland dem är den sista den farligaste.

De kommer få dig att tro att allt kommer att bli bra, att allt är under kontroll, och om du har otur så kommer du att falla för denna persons karismatiska presentation.

När du intervjuar en potentiell partner, var då noga med att be om deras CV och få dem att förklara vad de gjorde i sitt tidigare arbete, projekt på andra företag. Det är fördelaktigt om de kan verifiera de saker de säger.

2. En företagspartner som är inkonsekvent

Nystartade företag följer en linje. Ingen har tid eller resurser att slösa bort när man startar nytt. Om din partner bestämmer sig för att göra en sak idag och en annan nästa dag borde du vara orolig. Det är okej om du har tillräckligt med resurser för att ”slösa”, ibland är det oundvikligt, särskilt om du strävar efter innovation. Men i uppstartsläget måste du vara mycket fokuserad.

Det är också förmodligen anledningen till att du letar efter en partner, det vill säga att två personer kan fokusera på två viktiga och större saker.

Du kan enkelt upptäcka en inkonsekvent person genom att titta på deras CV. Har de hanterat ett par jobb under ett årHar de hoppat från ett projekt till ett annat? Det skulle också vara klokt att be om kontaktreferenser som du kan kontakta och prata med. Tänk på det som en återkopplingsövning. Om din partner är konsekvent kommer saker att checka in.

3. En företagspartner som är dålig på att hantera människor

Det är en stor värld där ute och det finns gott om människor som inte har någon aning om vad som är kulturellt acceptabelt och vad som inte är okej när man arbetar med andra människor. För att ge ett exempel så berättade en vän för mig hur deras företags nya partner pekade ut en person på ett osmidigt sätt när de var på en allmän plats. Alla människor runt omkring stod tittade på honom och han kände sig utlämnad.

Poängen här är, att om din partner inte vet hur man ska hantera människor är det en röd varningsflagga. Om han inte kan behandla människor rätt så kommer det att bli svårt för folk att tycka om honom. Om du är den enda personen han respekterar, och om han inte visar artighet eller respekt till personer som arbetar under er, så är det dags att hitta en annan partner.

För att verkligen få reda på vad din nya partner står för, kan du ge din partner en provanställning, en hel månad arbeta med dig och hela laget för att bara se hur bra han/hon jobbar med andra människor. Detta är viktigt eftersom om ditt företag går bra i framtiden så förväntas det att din partner kommer ta itu med ännu större spelare på fältet. Och du vill ju inte gå runt med händerna framför ansiktet när din partner öppnar sin mun.

Hanns partner börjar bete sig som ett ** hål mot alla nya anställda. Han ger dem omöjliga tidsfrister för ibland kunna dumma ut specifika kunder. Han kommer ofta in och pratar negativt om anställda och hur företagets system är ohållbart. Användarens inlägg vet att det inte är försent, men vill inte sparka partnern från företaget på grund av att han är bäst på vad han gör och han är en bra vän.

4. En företagspartner som dina anställda hatar

Ok, kanske saknar din partner fortfarande lite social kompetens, vilket är helt okej, men du måste dra hårt i nödbromsen när det leder till att folk ogillar din partner. Det är ett stort nej-nej. Du bygger ett team av superstjärnor, inte en film med god cop bad cop.

Du kan enkelt fånga upp situationen med din (nuvarande eller framtida) partner genom att ta med den utsedda företagspartner, be honom/henne att gå och prata med dina nuvarande anställda, äta lunch med dem, och sedan i slutet av dagen be dina medarbetare om deras återkoppling.

Detta hände faktiskt en vän till mig under sin praktik som webbutvecklare. Företaget tog in en sökande och vid slutet av dagen bad chefen de (anställda och praktikanter) att betygsätta personen om de tyckte om honom eller inte och andra kommentarer. Ett väldigt stort och välkänt företag tog faktiskt hänsyn till detta. Varför? Eftersom de vet att lycka på arbetsplatsen är avgörande !

Saker kommer att bli mycket svårt att hantera om du hoppar över detta steg och tar med dig partnern ändå oavsett vad de anställda tycker. Det finns ett inlägg på en känd bloggplattform där en användares medgrundare långsamt försämrade företagets stämning.

5. En företagspartner som har många sidoprojekt

Det är förståeligt att skickliga entreprenörer kommer att ha minst ett par projekt som pågår samtidigt, men om din projektpartner inte är villig att offra eller släppa lite på några av sina projekt för att ge mer tid åt ditt projekt, så kan du ta det som ett tecken på att han/hon bara behandlar dig som ytterligare ett sidoprojekt.

Leta efter en partner som kan ägna en majoritet av sin tid att arbeta med dig mot samma mål. På samma gång måste du fråga dig själv vad du letar efter hos en partner. Är det att få in en ny talang som ska hantera och ta hand om ett visst område i ditt företag medan du är upptagen på andra delar?

Eller är det så att du vill få mer tid åt dig själv och andra projekt? Om det är det senare, kanske du verkligen borde fundera om det är du själv som är problemet.

6. En företagspartner som har ett större ego än dig

Varje partnerskap börjar med en tam attityd. Båda sidorna kommer att mäta den andras ego och försöker inte komma med en idé för mycket, försök att vara försiktig. Och det är naturligt. Det är en del av processen att bli ett lag. Men problemet kommer när ett stort beslut måste fattas, och båda är på motsatta sidor av beslutet.

Du kan till exempel vilja sänka företagets tjänstprissättning för att få fler kunder, kunder som annars skulle leta efter billigare, bättre lösningar, men din partner är emot idén eftersom det skulle innefatta att sänka företagets standarder och till och med dess rykte.

Om dina villkor är 50-50 partnerskap betyder det att man inte kan bestämma utan den andra. Och om ingen skulle vika från sin idé, och om ingen är villig att kompromissa, om ingen är villig att lägga sitt ego åt sidan, är det ett ganska misslyckat partnerskap. Målet att kunna samarbeta med någon är att få den andre att kompromissa och att hitta en lösning som båda kan leva med, och inte försöka dominera beslutsprocessen.

Ett stort problem du kan möta är om du hittat någon som har ett onormalt stort ego. Det kan bli en intressant historia om hur svårt det kan bli om du väljer fel person.

Nu ska vi gå tillbaka till det 50-50 partnerskapet.

7. En företagspartner som vill ha ett 50-50 partnerskap

Det finns olika typer av partnerskap. Det finns ”ekonomisk partner” som finansierar allt medan ”arbetspartnern” sköter om allt, men kontrollen och tillgångarna i företaget är uppdelade. Det finns även ett ”jämlikt” partnerskap där båda sidorna lägger in sina pengar och tid och arbete. Det spelar ingen roll vilken typ av partnerskap du bildar, 50-50 alternativet är en dålig idé. Det är en affärsmördare.

60/40 är bra, kanske till och med 52/48, men aldrig gå för 50-50. Att ha samma ”rang” är ett recept på katastrof på lång sikt. Det måste finnas någon som står för kontroll och ansvar, någon som har det slutliga beslutet i allt. Även i sport finns det en större auktoritet bortsett från de som spelar, och det är domaren. Utan detta kommer det att sluta med bråk om ingen vill kompromissa för att nå ett beslut. Det måste finnas någon överst, och det finns plats för bara en.

Här är ett exempel på ett hjärtskärande och misslyckat partnerskap. Kathleen King ägde ett framgångsrikt växande bageri i Southampton, NY. Sedan hennes bageri med endast egna recept växte väldigt snabbt bestämde hon sig för att samarbeta med två bröder. De delade upp verksamheten jämnt vilket blev 33,33% ägande för varje. De hade dålig kommunikation och bröderna gick i slutändan och sparkade kungen ut ur sitt eget företag.

8. En företagspartner som håller med om allt du säger

Av alla de alternativen som anges i denna artikel är detta den farligaste. Även om det är riktigt trevligt att jobba med någon som du kan hålla med så är risken här är att du kanske börjar tro på att du inte kan göra några fel. Allt du gör är korrekt, eftersom ingen strider mot dina idéer och handlingar. Detta kallas för bekräftelse.

En annan sak som faller i denna kategori är de färdigheter som din partner har. Leta inte efter någon som har exakt samma kompetens som du har. Leta efter en partner som kan komplettera dina färdigheter. Om du är bra med innehållsskapande, hitta då någon som är bra på innehållsmarknadsföring. Om du kan sälja något, hitta någon som kan skapa bra produkter. Du får idén.

Omvänt bör du inte bara hålla med om allt som din partner säger. Regeln här är att om alla i rummet samtycker till en sak måste det finnas minst en person som kommer att spela djävulens förespråkare.

Slutord

Att bygga ett företag från grunden är en enorm insats, men du kan slippa hälften av insatsen genom att skaffa en partner till ditt företag, en som kommer att komplettera dig med färdigheter som du saknar, och vice versa. Du måste bara hitta den (eller ett par av dem) som har samma övertygelse som du har.

I själva verket är det svårt att hitta den perfekta affärspartnern. Det finns många variabler involverade och på ett eller annat sätt måste du kompromissa när du väljer en partner. En sak är säker, man måste hålla koll på varandra och vara noga med att ha allt i skriftlig form.

Lycka till men var försiktig

Relaterade Inlägg

Translate »
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.